X
تبلیغات
inverted_life - ایران عزیز

inverted_life

ای وای بر ما

مادران خانه بدوشی می کنند ای وای بر ما

خواهران هم خود فروشی میکنند ای وای برما

روشن اندیشان همه بر گرد منقل روز و شب

خلق تریاکی خموشی می کنند ای وای بر ما

آن جوانانی که فرزندان این آب و گل اند

پشت دیوار باده نوشی می کنند ای وای بر ما

دختران را در حجاب تیره پنهان می کنند

با گلوله چهره پوشی می کنند ای وای بر ما

ریش و دستار و عبا ، هر گوشه ای بانگ عزا

این جماعت دین فروشی می کنند ای وای بر ما

کشوری را بر دم تیغ جهالت برده اند

ملتی را مغز شویی می کنند ای وای بر ما

مردمان خاموش و آزادی به بند اهرمن

حاکمان هم پرده پوشی می کنند ای وای بر ما

گر چه این قصه دل و جان را به آتش میکشد

پس چرا یاران خموشی می کنند ای وای بر ما

دولت پاکان اگر حاکم نگردد هر چه زود

کیش اهریمن چموشی می کند ای وای بر ما

فريدون مشيري

+ نوشته شده در  جمعه سی و یکم اردیبهشت 1389ساعت 11:8  توسط سمیرا  | 

پنج تن

بگو چگونه بنویسم یکی نه پنج تن بودند.

نه پنج، بلکه پنجاهان به خاطرات من بودند.

بگو چگونه بنویسم که دار از درخت آمد.

درخت آن درختانی که خود تبر شکن بودند.

بگو چگونه بنویسم که چوب دارها روزی.

فشرده پای آزادی به فرق هر چمن بودند

نسیم در درختستان به شاخه ها چو می پیوست

پیام هاش دست افشان به سوی مرد و زن بودند

کنون سری به هر داری شکسته گردنی دارد

که روز و روزگارانی یلان تهمتن بودند

چه پای در هوا مانده چه لال و بی صدا مانده

معطل اند این سرها که دفتری سخن بودند

مگر ببارد از ابری بر این جنازه ها اشکی

که مادران جدا مانده ز پاره های تن بودند

ز داوران بی ایمان چه جای شکوه ام کاینان

نه خصم ظلم و ظلمت ها که خصم ذوالمنن بودند

سیمین بهبهانی

+ نوشته شده در  جمعه بیست و چهارم اردیبهشت 1389ساعت 14:12  توسط سمیرا  | 

چه دنیای پر از دردیست

 

چه دنیای پر از دردیست

یکی در اوج شهرت

یکی در قعر ظلمت

یکی در عیش و عشرت

یکی در رنج و حسرت

یکی در ناز و نعمت

یکی در فقر و نکبت

 

چه دنیای پر از دردیست

یکی می آید و آن دیگری بیگانه میمیرد

یکی ناکام از این دنیا یکی جامش لبا لب پر

عجب دنیای نامردیست

یکی بیگانه با خویش است

یکی غربت نشین و آشنا با نان درویش است

یکی سرمست میخواند

یکی بیهوده میراند

یکی میداند و آن دیگری چیزی نمیداند

یکی عاشق !!!!

یکی عشقش به بن بست است

یکی در اول راه است

یکی شمعی شود می سوزد و کاشانه ای را میدهد نور

یکی با صد غرور نا بجایش

خانه ای را میکند گور

عجب دنیای نامردیست !

عجب دنیای پر دردیست!

خدایا ! پس کدامین روز می آید

خدایا پس کدامین روز می آید ...

که دلها هم صدا باشند ..

غریبان آشنا باشند

کدامین روز می آید که بر هر سفره ای نانی به پا باشد

و در هر خانه ای لبخند شادی

در هوا باشد

و در هر کوی و برزن

تا ابد تا روز هستی

بی نهایت تا نهایت

بی تکلف"دم به دم

لطف خدا باشد

کدامین روز می آید؟...........

 

+ نوشته شده در  دوشنبه بیستم اردیبهشت 1389ساعت 21:6  توسط سمیرا  | 

ای وای بر ما

مادران خانه بدوشی می کنند ای وای بر ما

خواهران هم خود فروشی میکنند ای وای برما

روشن اندیشان همه بر گرد منقل روز و شب

خلق تریاکی خموشی می کنند ای وای بر ما

آن جوانانی که فرزندان این آب و گل اند

پشت دیوار باده نوشی می کنند ای وای بر ما

دختران را در حجاب تیره پنهان می کنند

با گلوله چهره پوشی می کنند ای وای بر ما

ریش و دستار و عبا ، هر گوشه ای بانگ عزا

این جماعت دین فروشی می کنند ای وای بر ما

کشوری را بر دم تیغ جهالت برده اند

ملتی را مغز شویی می کنند ای وای بر ما

مردمان خاموش و آزادی به بند اهرمن

حاکمان هم پرده پوشی می کنند ای وای بر ما

گر چه این قصه دل و جان را به آتش میکشد

پس چرا یاران خموشی می کنند ای وای بر ما

دولت پاکان اگر حاکم نگردد هر چه زود

کیش اهریمن چموشی می کند ای وای بر ما

فریدون مشیری

+ نوشته شده در  جمعه هفدهم اردیبهشت 1389ساعت 11:15  توسط سمیرا  | 

كسي كه شكوه مي كند

كسي كه شكوه مي كند
به زندگي ترديد دارد

من ايمان دارم
و رها هستم
و به ارزش هر طعم تلخي كه از فنجان زندگي مينوشم
ايمان دارم
من به زيبايي اندوه كه در قلبم نفوذ ميكند
آگاهم
و ايمان دارم
به لطف انگشتهاي سرد فلزي
كه جسمم را ويران مي كند
و جانم را آزاد
....

+ نوشته شده در  سه شنبه چهاردهم اردیبهشت 1389ساعت 9:19  توسط سمیرا  | 

نان

وقتی جهان
از ریشه‌ی جهنم

و آدم
از عدم

وسعی
از ریشه‌های یأس می‌آید

وقتی که یک تفاوت ساده
در حرف

کفتار را
به کفتر
تبدیل می‌کند

باید به بی‌تفاوتی واژه‌ها
و واژه های بی‌طرفی
مثل نان دل بست

نان را
از هر طرف بخوانی
نان است!

+ نوشته شده در  سه شنبه چهاردهم اردیبهشت 1389ساعت 9:15  توسط سمیرا  | 

دل خوش از آنیم که حج میرویم

 

دل خوش از آنیم که حج میرویم

غافل از آنیم که کج میرویم

 کعبه به دیدار خدا میرویم 

او که همینجاست کجا میرویم

حج بخدا جز به دل پاک نیست

شستن غم از دل غمناک نیست

دین که به تسبیح و سر وریش نیست

هرکه علی گفت که درویش نیست

صبح به صبح در پی مکر و فریب

شب همه شب گریه و امن یجیب

+ نوشته شده در  جمعه دهم اردیبهشت 1389ساعت 14:55  توسط سمیرا  | 

نهم اردیبهشت روز خلیج همیشگی فارس

امروز روز ملی خلیج فارس است.

 

همه ما ایرانیان با غرور ملی فریاد می زنیم که خلیج فارس همیشه خلیج فارس

است.

 

خلیج همیشه فارس

خلیج پارس اصلی‌ترین نام و نامی است بر جای مانده از کهن‌ترین منابع، زیرا که از سده‌های پیش از میلاد سر بر آورده‌است، و با پارس و فارس - نام سرزمین ملت ایران - گره خورده‌است. در سال های اخیر و به ویژه از دهه ی شصت میلادی به این سو، نام جعلی خلیج ع ر ب ی نیز در برخی منابع تحت حمایت بیشینه ی دولت های عربی و گاه غیر عربی به گونه ای فزاینده در حال رقابت با نام خلیج پارس است، این امر خشم ایرانیان سراسر جهان را برانگیخته و باعث پدیداری نام «خلیج همیشگی پارس» از سوی ایرانیان گشته است. تا کنون کارهایی برای مقابله با این جعلی سازی صورت گرفته از جمله صادر شدن دو قطعنامه در سازمان ملل متحد در زمان حکومت «محمد رضا شاه پهلوی» برای پاسداری از نام خلیج پارس یا Persian Gulf و یا برگزاری جام خلیج فارس و چندین نام گذاری و تهیه ی نقشه و اسناد و کتب جغرافیایی در حال حاضر با نام درست.

 

جهت مشاهده کامل مطلب روی ادامه مطلب کلیک کنید.

 

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه نهم اردیبهشت 1389ساعت 10:54  توسط سمیرا  | 

آواز سگها

«زمین سرد است و برف آلوده و تر
 هواتاریک و توفان خشمناک است
 کشد - مانند گرگان - باد ، زوزه
ولی ما نیکبختان را چه باک است ؟»
 «کنار مطبخ ارباب ، آنجا
 بر آن خاک اره های نرم خفتن
 چه لذت بخش و مطبوع است ، و آنگاه
عزیزم گفتن و جانم شنفتن »
«وز آن ته مانده های سفره خوردن»
«و گر آن هم نباشد استخوانی »
 «چه عمر راحتی دنیای خوبی
 چه ارباب عزیز و مهربانی »
«ولی شلاق ! این دیگر بلایی ست »
«بلی ، اما تحمل کرد باید
 درست است اینکه الحق دردناک است
ولی ارباب آخر رحمش اید
گذارد چون فروکش کرد خشمش
 که سر بر کفش و بر پایش گذاریم
شمارد زخمهامان را و ما این
محبت را غنیمت می شماریم »
خروشد باد و بارد همچنان برف
ز سقف کلبه ی بی روزن شب
شب توفانی سرد زمستان
زمستان سیاه مرگ مرکب

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و دوم فروردین 1389ساعت 11:15  توسط سمیرا  | 

گره زدن سبزه در روز 13 نوروز

طوره آفرینش جهان و انسان در اوستا بسیار شگفت انگیز و جذاب است.   

«مَشیه» و «مَشیانه» که نخستین انسان ها بودند، روز سیزدهم فروردین برای نخستین بار در جهان با هم ازدواج کردند. همچنین ماهیت مشی و مشیانه را به شکل دو گیاه نیز عنوان شده است.

در آن زمان چون عقد و نکاحی شناخته نشده بود ! آن دو به وسیله ی گره زدن دو شاخه ی «موُرد»، پایه ی ازدواج خود را بنا نهادند و چون ایرانیان باستان از این راز به خوبی آگاهی داشتند، آن مراسم را به ویژه دختران و پسران دم بخت انجام می دادند، امروزه نیز دختران و پسران برای بستن پیمان زناشویی، نیت می کنند و علف گره می زنند.
این رسم از زمان «کیانیان» تقریبا فراموش شد و در زمان «هخامنشیان» دوباره آغاز شد و تا امروز باقی مانده است.


در کتاب «مُجمل التواریخ» چنین آمده است :

 ... اول مردی که به زمین ظاهر شد، پارسیان آن را «گرشاه» نامیدند،...(= شاه کوهستان)، پس پسر و دختری از او ماند که مشیه و مشیانه نام گرفتند و روز سیزده نوروز با هم ازدواج کردند و در مدت پنجاه سال هیجده فرزند بوجود آوردند و چون مُردند، جهان نود و چهار سال بی پادشاه بماند

 

همانگونه که شباهتی بین چارشنبه سوری و نوروز امروزی متداول در تهران و شهرهای بزرگ، با شیوه های اصیل و کهن آن وجود ندارد، سیزده بدر امروزی نیز تنها نامی از یک جشن کهن را برخود داشته و هیچ شباهتی به آیین کهن و یادگار نیاکان ما ندارد. نحوه ی اجرای این جشن، مانند بسیاری از دیگر آیین های ایرانی، عمیقا از شیوه ی اصیل و باستانی خود دور شده است و به شکل فعلی آن، دارای سابقه ی تاریخی در ایران نیست.

+ نوشته شده در  جمعه سیزدهم فروردین 1389ساعت 15:24  توسط سمیرا  | 

سیزده عددی مبارک است چون...؟!

در مورد نحس بودن عدد 13 از دید غربیها به رغم اینکه میگویند این خرافه از اینکه سیزدهمین نفر از حواریون به حضرت عیسی (ع) خیانت کرد به وجود آمده، اما به نظر میاد این خرافه در جنگ‌هایی که بین مسلمانان آن زمان و اروپاییها در قرنها پیش صورت گرفته همراه با خیلی از علوم و فناوری‌هایی که به غرب منتقل شد، منتقل شده باشد.
در این مطلب به نمونه‌ای از اعجازهای عددی و ریاضی قرآن اشاره شده است. در مورد عدد 13 هم نمونه‌های شگفت انگیزی برگرفته از تحقیقات عبدالدائم الکهیل رو اینجا قرار دارد:

سیزده عددی مبارک است چون:
در اولین و آخرین سوره قرآن:

تعداد آیات اولین سوره (فاتحه) 7 و تعداد آیات آخرین سوره (ناس) 6 می‌باشد که مجموع این 2 عدد 13 می‌شود:  7 + 6 = 13

تعداد کلمات اولین سوره (فاتحه) 31 و تعداد آیات آخرین سوره (ناس) 21 کلمه است، که مجموع این 2 عدد  نیزمضربی از 13 است

31+ 21 = 52 = 13 × 4

آخرین آیه قرآن (مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ) 13 حرف دارد.

 با حروف مقطعه:
اولین سوره‌ای که با حروف مقطعه آغاز شده است سوره بقره ( الم) و آخرین آن سوره قلم که با (ن) آغاز شده است. عجیب اینکه تعداد آیات سوره بقره 286 است که مضربی از 13 می‌باشد: 286 = 13 × 22

تعداد آیات سوره قلم 52 است که باز هم مضربی از 13 است:

52 = 13 × 4
جالبتر آنکه مجموع آیات این 2 سوره نیز مضربی از 13 است:

286 + 52 = 338 = 13 × 13 × 2

29 سوره با حروف مقطعه آغاز شده‌اند که اگر تعداد آیات این سوره‌ها را با هم جمع کنیم عدد 2743 بدست می‌آید که این عدد نیز بر13 بخشپذیر است (مضربی از 13 است): 2743 = 13 × 211

تعداد حروف پس از حروف مقطعه در آیات دارای حروف مقطعه 78 است که 78 نیز مضربی از 13 می‌باشد.

اگرتاریخ سه واقعه اصلی زندگی پیامبررا محاسبه کنیم:
بعثت: 40 سالگی
هجرت: 53 سالگی
وفات : 63 سالگی
و این اعداد را با هم جمع کنیم عدد حاصل مضربی از 13 خواهد بود: 40 + 53 + 63 = 156 = 13 × 12
حضرت محمد 13 سال بعد از بعثت از مکه به مدینه مهاجرت کردند، حضرت علی (ع) در 13 رجب متولد شدند و...
باز هم می‌توان گفت 13 یک عدد نحس است؟
هیچ عددی نحس نیست، خداوند هیچ عددی را نحس قرار نداده است. نحسی و نامبارکی از ما و اعمال ماست. خطاهای خودمون رو به گردن روز و عدد و... نگذاریم و واقع بین باشیم.

+ نوشته شده در  جمعه سیزدهم فروردین 1389ساعت 13:37  توسط سمیرا  | 

اندر باب گره زدن سبزه!!!

+ نوشته شده در  جمعه سیزدهم فروردین 1389ساعت 13:35  توسط سمیرا  | 

روز «سيزده به در» در اساطير باستاني

شايد بتوان گفت که آنچه عدد سيزده را مهم جلوه مي دهد، عدد دوازده است اين عدد که از بروج دوازده گانه گرفته شده است در مهم جلوه دادن عدد سيزده بي تاثير نيست. در اساطير ايراني مي خوانيم که عمر جهان هستي دوازده هزار سال است که پس از اين دوازده هزار سال، عمر جهان بسته مي شود. با سپري شده اين دوازده هزار سال و ظهور سوشيانس (ناجي موعود)، انسان هايي که در اين جهان وظيفه داشتند که در برابر اهريمن بجنگند، سرانجام به پيروزي و ظفر مي رسند. و از آن پس ديگر جهان مادي وجود نخواهد داشت و آدميان به جايگاه ابدي خويش؛ يعني به عالم مينو باز مي گردند. در واقع در ايران باستان اين اعتقاد وجود داشت که در هزاره سيزدهم تحت راهنمايي سوشيانس مردم دربهشت به زندگي خود ادامه مي دهند.

جهت مشاهده کامل مطلب روی ادامه مطلب کلیک کنید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم فروردین 1389ساعت 9:43  توسط سمیرا  | 

چكاوك

می‌‌توان كاسه‌ی آن تار شكست

می‌‌توان رشته‌ی اين چنگ گسست

می‌‌توان فرمان داد :

"هان ای طبل گران! زين پس خاموش بمان."

به چكاوك اما

نتوان گفت مخوان.

علی اشعری

+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم فروردین 1389ساعت 9:36  توسط سمیرا  | 

آیین زرتشتی به عنوان كهن‌ترین دین آسیا (بمناسبت 6 فروردین تولد زرتشت پیامبر ایرانی)

زرتشت نخستین آموزگاری است که راستی و آرامش را برای ما به ارمغان آورده است، هنگامی که از زرتشت سخن می گوییم نه به آن دلیل که اورا به عنوان نخستین پیامبر جهان ستوده اند به آن می بالیم بلکه ما از زرتشت به عنوان بخش بزرگی از فرهنگ ایران یاد می کنیم .

جهت مشاهده کامل مطلب روی ادامه مطلب کلیک کنید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه ششم فروردین 1389ساعت 8:46  توسط سمیرا  | 

خداوندا

خداوندا نمی دانم چه تقدیری مرا فرموده ای ....... اما برای مردمان خوب این وادی عطا فرما هزار امید هزار و سیصد آگاهی هزار و سیصد و هشتاد بهروزی هزار و سیصد و هشتاد و نه لبخند زیبا را

+ نوشته شده در  سه شنبه سوم فروردین 1389ساعت 20:20  توسط سمیرا  | 

هرصبح

هرصبح که از خواب برمی خيزم
بر شيشه ی يخ گرفته
با سر انگشتان گرمم
نام تو را می نويسم
و از لابلای آن به بيرون می نگرم
که کی بهار می آيد؟

پروین پژواک

+ نوشته شده در  سه شنبه سوم فروردین 1389ساعت 16:54  توسط سمیرا  | 

از راه دشت های پر از گل بيا بهار!

 از راه دشت های پر از گل بيا بهار!
با خاطرات کهنه به کابل بيا بهار
شهزادگان شهر مرا ياد دار و باز
با دختران خم زده کاکل بيا بهار
بر روی قبرهای چه بسيارمان بريز
با عطر زندگی به تجمل بيا بهار
يا نوبهار!
گرچه بهارم به باد رفت
اما پس از تمام تطاول...
بيا ... بهار

فائقه جواد مهاجر

+ نوشته شده در  سه شنبه سوم فروردین 1389ساعت 16:53  توسط سمیرا  | 

به چه خشنود شويم؟

به چه خشنود شويم؟
همه جا ويران است
و در آغاز بهاران
گلکی نيست به شاخ
آب در باغ ز رفتار خود استاده که جنگ
خون در آن افکنده است...
خواهرم شاد
که فردا عيد است
خبرش نيست
که مردم همه ماتم زده اند
و من و مادر من
سوگواريم که مردم همه ماتم زده اند.

نفیسه ازهر

+ نوشته شده در  سه شنبه سوم فروردین 1389ساعت 16:52  توسط سمیرا  | 

عید نوروز چگونه شكل گرفت؟

سال در نزد ایرانیان از زمانی نسبتا كهن به چهار فصل سه ماهه تقسیم شده و همان طور كه ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده است آغاز سال ایرانی از زمان خلقت انسان ( یعنی ابتدای هزاره هفتم از تاریخ عالم) روز هرمز از ماه فروردین بود.

جهت مشاهده کامل مطلب روی ادامه مطلب کلیک کنید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیست و هشتم اسفند 1388ساعت 23:21  توسط سمیرا  | 

نوروز روزی است که آدم آفریده شد

یامقلّب القلوب و الابصار یا مدّبر الّیل و النهار یا محوّل الحول و الاحوال حوّل حالنا الی احسن الحال

 نوروز جشنی است به درازی تاریخ تمدن بشری که توانسته از گذشته‌های بسیار دور با کوله‌باری از رمز و راز به حیات ادامه داده و خود را به امروز برساند. این جشن در لابه‌لای هیاهوی سرسام‌آور زندگی شهرنشینی و ماشینی این ایام، که در آن متعلقات به گذشته محکوم به فراموشی است، دوام آورده و تجلی‌گاه فرهنگ کهن ایران زمین شده است.
جهت مشاهده کامل مطلب روی ادامه مطلب کلیک کنید.

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هفتم اسفند 1388ساعت 18:57  توسط سمیرا  | 

چرا هفت سین؟ در مورد نمادهای هفت‌سین

تا بحال فکر کرده اید چرا هفت‌سین؟ چرا مثلا شش سین یا پنج سین نمی‌گذاریم و همه می‌كوشیم حتما تعداد سین‌های مان را به هفت تا برسانیم؟ با  اینکه می‌دانیم عدد هفت در بسیاری از تمدن‌ها مقدس است. حتی در بین جادوگران هفت عدد قدرتمندی است .در ایران باستان، جشن‌هایی به مناسبت‌های گوناگون ملی و مذهبی برگزار می‌شد. اما از آن میان، هفت جشن جزء جشن‌های واجب به شمار می‌آمد كه شش جشن، جشن‌های گاهانبار یا سالگرد آفرینش‌های شش گانه بود. این جشن‌ها به ترتیب عبارت‌اند از: «مید یوزرم گاه»،‌ جشن میانه بهار كه از 11 تا 15 اردیبهشت به مناسبت سالگرد آفرینش آسمان برگزار می‌شد. «میذ یوشم گاه» جشن نیمه تابستان از 11 تا 15 تیر به مناسبت سالگرد آفرینش آب «پیتی شهیم گاه»، به معنی «دانه آور»، سالگرد آفرینش زمین و فصل گردآوری غله است كه از 26 تا 30 شهریور برگزار می‌شد. «ایا سرم گاه»، از 26 تا 30 مهر است و سالگرد آفرینش گیاه و «برگشت» معنی می‌دهد، چون چوپان با گله بر می‌گردد و آغاز زمستان است. «مید یاریم گاه» به معنی «میان سال» كه سالگرد آفرینش چارپای مفید است و جشن میان زمستان، زمانی است كه برای دام انبار زمستانی می‌شود. «همسپد میدم گاه» به معنی «با هم بودن و با هم گرد آمدن‌» كه سالگرد آفرینش انسان است و پنج روز آخر سال برگزار می‌شود. هفتمین جشن از اعیاد هفتگانه واجب «نوروز» است. رسم‌های بسیاری هم در حاشیه این جشن رواج داشت كه با عدد هفت پیوند خورده بود.

جهت مشاهده کامل مطلب روی ادامه مطلب کلیک کنید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هفتم اسفند 1388ساعت 16:19  توسط سمیرا  | 

علت مقدس بودن هفت سین؟!

عدد 7 در بسیاری از مذاهب مقدس است. مثلا:

زرتشت زمین را دارای 7 بخش میدانست؛
آرامگاهِ کوروش بزرگ 7 پله دارد؛
از تجزیه نور خورشید 7 رنگ حاصل می‌شود؛

دوره کودکی 7 سال طول می‌کشد؛
عجایبِ هفتگانه؛

7 آتشکده زرتشت: آذرنوش، آذرمهر، آذرآبادگان، آذرتشت، آذرخرداد…..؛

7 پله ومرامِ اعتقادی برای رسیدن به عرفان زرتشتی وجود دارند: کلاغ، میهمان، سرباز، شیر، پارسی، خورشید، پیر(پدر)، که شیر وخورشید نمادِ پرچمِ ایرانیان شد.

به روایتِی هفت سین، نشانه هفت دانه گیاهی است که میتوان با آن سبزه نوروز را تهیه کرد: جو، ماش، عدس، ارزن، لوبیا، نخود و...؛

در زمانهای پارسیانِ کهن، مردم از هر هفت دانه، سبزه می‌پروراندند -10 روز قبل از نوروز- و ظروفِ آنرا بر سر درِ خانه‌های خود میگذاشتند و هر کدام بیشتر و بهتر سبز میشد، نشانه پر ثمریِ آن محصول برای کاشت در آن سال بود- سنت-.

در عیسویت آمده که عیسی 7 خوراکِ پسندیده داشت- نمک، سرکه، نان؛تره، ماهی، روغن، عسل=انگبین

در انجیلِ یوهنا آمده است که یوهنا 7 روح، 7 خورشید، 7 چهره، 7 گوسفندِ 7 شاخ و 7 سر و7 چشم را همراه با 7 فرشته در خواب دید؛
ادونتیست و بعضی دیگر فرقه های مسیحیت، 7 ژانویه را تولد اصلیِ عیسی میدانند؛

در مسیحیت 7 نوع نیایش، 7 گناه، 7 توبه، 7 اندوه و 7 شادی وجود دارد؛

در اسلام در مراسمِ حج، 7 دور خانه کعبه را می‌چرخند؛
معلقاتِ سبعه، 7 بتِ اصلی بر سر درِ خانه کعبه بودند؛
قرآن 7 بخش دارد: وعد، وعید، وعض، قصص، امر به معروف، نهی از منکر، ادنیه؛

7 عضو در سجده در وقتِ نماز بر زمین است؛
برای پاکیزه شدن اشاره به 7 بار آب کشیدن شده؛
اولین سوره قرآن 7 آیه دارد؛
اصحاب کهف 7 تن بودند؛
در بهشت 7 چشمه ونهر و در دوزخ 7 طبقه"عشکوب" است
که آخرینِ آن اسفل السافلین است؛

در قرآن آسمان را دارای 7 طبقه میداند؛برای مردگان شبِ هفت میگیرند...
و نهایتا اینکه در قرآن 7 بار سلام آمده: سلام به نوح، به ابراهیم، به موسی،
به هارون، به یاسین، به خالدین، به الحی فجر؛

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و چهارم اسفند 1388ساعت 0:47  توسط سمیرا  | 

فرگون زیبا

فرگون زیباترین زن زمانه خویش بود و همسر ملک شاه . در مجلسی زنانه ، زنی از خاندان نزدیک همسرش گفت فرگون خانم ! شنیده ایم هیچ خدمتکار ایرانی به کاخ خویش راه نمی دهی ؟ 

بانوی اول ایران پاسخ داد : ایرانی خدمتکار نمی شناسم ! 

آن زن سماجت کرد و گفت : چطور ؟ اعتماد نمی کنید ؟ ! 

فرگون زیبا گفت : من نیازی به کمک دیگران ندارم هم نژادانم را هم برتر از آن می دانم که آنها را به خدمت بگیرم . زنان رومی و چینی و یونانی را هم که می بینید پیشکش سرزمین های دیگرند به پادشاه ایران و من تنها مواظب آنانم تا آسیب بیشتری به آنها نرسد . 

زن دیگری می پرسد : مگر پیشتر چه آسیبی دیده اند ؟  

فرگون زیبا می گوید دوری ! دوری از شهر و دیار شان ! این بزرگترین آسیب است .  

آن زن دست به گیسوی فرگون می کشد و می گوید حالا می فهمم برای چه همه تو را دوست دارند . 

نامداران ماندگار آنانی اند که سرشتی نیکو و دلی سرشار از مهر دارند .    

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و سوم اسفند 1388ساعت 20:43  توسط سمیرا  | 

فلسفه نام ماهها

فروردین

فروردین نام نخستین ماه و فصل بهار و روز نوزدهم هر ماه در گاه شماری اعتدالی خورشیدی است.در اوستا و پارسی باستان فرورتینام,در پهلوی فرورتین و در فارسی فروردین گفته شده که به معنای فروردهای پاکان و فروهرهای ایرانیان است.بنا به عقیده پیشینیان,ده روز پیش از اغاز هر سال فروهر در گذشتگان که با روان و وجدان از تن جدا گشته,برای سرکشی خان و مان دیرین خود فرود می آیند و ده شبانه روز روی زمین به سر میبرند. به مناسبت فرود آمدن فروهرهای نیکان,هنگام نوروز را جشن فروردین خوانده اند. فروهران در ده روز آخر سال بر زمین هستند و بامداد نوروز پیش از بر آمدن آفتاب,به دنیای دیگر می روند .

جهت مشاهده کامل مطلب روی ادامه مطلب کلیک کنید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و سوم اسفند 1388ساعت 20:27  توسط سمیرا  | 

یادم باشد ...

یادم باشد حرفی نزنم که به کسی بر بخورد نگاهی نکنم که دل کسی بلرزد خطی ننویسم که آزار دهد کسی را

یادم باشد که روز و روزگار خوش است وتنها دل ما دل نیست

یادم باشد جواب کین را با کمتر از مهر و جواب دو رنگی را با کمتر از صداقت ندهم

یادم باشد باید در برابر فریادها سکوت کنم و برای سیاهی ها نور بپاشم

یادم باشد از چشمه درسِ خروش بگیرم و از آسمان درسِ پـاک زیستن

یادم باشد سنگ خیلی تنهاست ...

جهت مشاهده کامل مطلب روی ادامه مطلب کلیک کنید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه بیست و دوم اسفند 1388ساعت 22:34  توسط سمیرا  | 

ایران سرشار از اسطوره هاست

نام ایران و ایرانی در تمام دوران به نیکی و بزرگی آورده شده است ما ایرانیان دارای پیشینه قوی  تاریخی هستیم که سم پاشی های اجانب و دولتهای بیگانه نمی تواند چیزی از ارزش و نام پاک ایران و ایرانی بکاهد . در کدام کشور و سرزمین شما بزرگان و اسطوره هایی از جنس نادر شاه ، داریوش و کوروش کبیر و ..... سراغ دارید؟.تاریخ کدام سرزمین نامهایی چون فردوسی  و انوشیروان و ...........در خود دارد.؟
جهت مشاهده کامل مطلب روی ادامه مطلب کلیک کنید.
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه بیست و دوم اسفند 1388ساعت 22:23  توسط سمیرا  | 

نوروز ؛ رنگین‌كمان فرهنگ ایرانی

ایرانیان از انگشت‌شمار ملت‌هایی هستند كه با وجود تهاجم‌های پیاپی بیگانگان، هویت خود را حفظ كردند و در برابر دیگر تمدن‌ها رنگ نباختند. یكی از جشن‌ها و آیین‌های ایرانی كه از چند هزار سال پیش تا امروز معرف مردم این مرز و بوم بوده، نوروز باستانی است.
 

این سور بزرگ ملی دارای اجزا و بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری بسیاری بوده است كه تعدادی از آنها به مرور فراموش و كمرنگ شده‌اند.

در گفتگو با جهانگیر نصری اشرفی ، پژوهشگر حوزه تاریخ و فرهنگ مردم ایران كه تحقیقاتش بیشتر میدانی بوده و به‌عنوان مرجع مورد استفاده قرار می‌گیرد ، با نوروز در گذر تاریخ همسفر شدیم و از پاره‌ای مراسم و آیین‌های فراموش شده آن یاد كردیم.

جهت مشاهده کامل مطلب روی ادامه مطلب کلیک کنید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه نوزدهم اسفند 1388ساعت 20:18  توسط سمیرا  | 

مطالب جدیدتر